Fortsätt till huvudinnehåll

Bostadsköpet är din bästa investering

  Bostad som investering I flertal böcker har jag läst att din bostad är din bästa investering någonsin och att de flesta, till och med de riktigt oerfarna investerarna lyckas även med denna investeringen om de har lite is i magen och bor i bostaden i några år. Jag håller med dem om detta, din bostad är ditt bästa köp någonsin. Prisutvecklingen i Sverige Prisutvecklingen på bostadsmarknaden kan få stora effekter på hela samhällsekonomin. Det visar inte minst finanskrisen, som bröt ut 2008 (läs här) . I många länder hade bostadspriserna då stigit kraftigt under ett antal år. De stigande priserna förde med sig en ökad skuldsättning bland hushållen. Även i Sverige ökade skuldsättningen under denna period. I princip går det att utläsa två parallella trender mot ökad skuldsättning och stigande bostadspriser ända sedan slutet av 1990-talet. Det har dock funnits perioder då prisuppgångarna varit mer måttliga, exempelvis mellan 2007 och 2014. Även sedan slutet på 2017 syns sådana tendenser. Bo

Evolution Gaming Omsättningspotential

Idag tog jag mig friheten att analysera företaget EVO och dess omsättningspotential 10 år framöver för att analysera om tillväxten 50% i omsättning är möjlig, och hur stor marknadsandel dem äger globalt då. Dessvärre är den faktan som är mest djupgående från 2018 så procentandelar, omsättningstalen och liknande är inte helt korrekta mot dagens siffror utan ger snarare en anvisning.


Den globala spelmarknaden, (Betting, Lotter, Kasino m.m) omsatte år 2018 $449 miljarder. År 2022 esimterar analytikerna att marknaden ska uppgå till $565 miljarder (CAGR 5,9%).
Lotter är den största marknaden med 46,1% eller $207 miljarder. Förväntad CAGR 6,9% Kasinomarknaden delas sedan in i offline, online och VR. År 2018 uppgick offline kasinon till 94% utav omsättningen. Det snabbast växande segmentet är VR som har en CAGR på 22%.

Asia-Pacific är den största marknaden för spel med 32,7%. Därefter följer Nord Amerika och sedan väst Europa. Afrika och Asia-Pacific är de marknader som förväntas växa snabbast med CAGR 7,7% och 7,9%. Därefter förväntas Sydamerika och öst Europa växa snabbast med 6% CAGR. Några utav de största aktörerna är China Sports Lottery, China Welfare Lottery, Sociedad Estatal Loteras y Apuestas del Estado S.A., Las Vegas Sands Corporation, Japan Takarakuji lottery, and Galaxy Entertainment Group Limited

Sveriges marknad (betting, kasino, lotter m.m) 2019 Omsättning 24,8 miljarder SEK (EVO Andel 15%) 2018 Omsättning 23,4 miljarder SEK (EVO Andel 11%) Europeiska marknad (Live Kasino) 2019 Omsättning 21,59 miljarder SEK (EVO Andel 18%) 2018 Omsättning 15,57 miljarder SEK (EVO Andel 16%) Live Kasino marknaden i Europa växer med 39% year on year. År 2017 till 2018 växte marknaden med 24%. Online Spelmarknaden växte med 11%. Summa summarum så huserar EVO på live kasinomarknaden som växer betydligt snabbare än spelmarknaden som helhet. Marknaden Nordamerika & Kanada 2019 Omsättning 1,8 miljarder SEK (EVOs Andel 12%) 2018 Omsättning 1,27 miljarder SEK Marknaden här är väldigt liten, de enda delstaterna som tillåter Live Casino är New Jersey & Pennsylvania. I Kanda är det enbart ett par få aktörer som erbjuder live kasino. EVO anger i sin årsrapport 2019 att de bedömer att deras marknadsandel uppgår till över 50% och växer fortsatt. Vad driver tillväxten? 1. Internet penetrationen 2. Marknaden som tidigare har varit reglerade upphör att vara reglerade. 3. Billigare telefoner med användarvänliga appar för onlinespel. (Se källa år 2019 kom 44% av intäkterna från telefoner).
Kan tillväxten om 50% fortsätta? Det är en del faktorer som talar för detta, dessa försöker jag bena ut. 1. EVO kan öka andelen i Europa (50% av marknaden). Kan detta öka? Ja med offensiva förvärv te.x som NetEnt.
2. Den största marknaden är Asia-Pacific, 32,7% av marknaden är Asia-Pacific, nästan 50% av marknaden utgörs av lotter. Detta resulterar i att intäkterna från betting & kasino I Asia-Pacific uppgår till $79 miljarder 2018. Omräknat med 7,9% CAGR till år 2020 är deras marknad värd $92 miljarder I EVOs årsrapport 2019 anger dem att omsättningen från Asien uppgår till $0,05 miljarder (13,5% av tot omsättning). Dessvärre har jag ej fått fram siffror på hur stor andel av de $92 miljarder som sedan är live kasino, men potentialen att växa är oavsett väldigt stor.
3. Marknaden i USA är reglerad men växer, JPMorgan Chase tror att år 2025 kommer 20 stater i USA att tillåta live kasinon. (OBS TROR!) EVO har bara 12% av denna marknaden.
4. Live Kasino marknaden växer explosionsartat på egen hand. Vilket innebär att om EVO håller kvar sina marknadsandelar växer deras intäkter enormt bara utav detta. 5. EVOs affärsidé är otroligt skalbar och kostnadseffektiv.

Vad talar emot då? 1. Ny aktörer kan erövra marknadsdelar. 2. Länder reglerar marknaderna vilket straffar EVO. 3. Estimaten är helt fel. 4. Jorden går under eller vad som helst.

EVO Omsätter idag $0,48 miljarder. Med en tillväxt om 40% år 2020-2025 och därefter 30% 2026-2030 hamnar deras omsättning på $13,77 miljarder år 2030. Här får ni en bild som visar andelen av totala marknaden som de i så fall äger.



Här har ni mina estimat för EVO. OBS, att estimera något 10 år framöver är riktigt svårt, i synnerhet när tillväxten är såpass stor som EVOs. Men som stöd för estimaten har jag ovan text som påvisar en enorm tillväxt framöver. Marknaden är att likna med IOT i tillväxt.



Jag kan ha helt fel i estimaten, och detta är på något vis inte en köprek utan snarare en form utav försök till att förstå vad som driver värderingen i EVO och vad potentialen i framtiden kan vara. I tweet nr 18 tog jag upp de riskerna jag ser för EVO. Med som hedge för fel i estimaten har jag sänkt tillväxten till 40 & 30% detta trots att tillväxten ligger på 50%. Jag har även en säkerhetsmarginal som tar bort 20% av FV om 10 år. Detta för att minimera fel. Såsom med alla estimat och FV är det inga exakta siffror som preciserar det exakta värdet i framtiden utan det är snarare en riktlinje gällande vad EVO kan vara värda.


Kort och gott är jag bullish på EVO och kommer nog att försöka investera runt 20 tkr nästa vecka, vilket innebär att jag kan anses som bias, detta trots att jag har försökt hålla mig objektiv. I synnerhet med nuvarande kurssvacka om 15%.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Embracer Group Analys

Embracer Group  $ EMBRAC B Föredetta THQ Nordic och numera kallat Embracer Group är belägna i Karlstad. Under namnet Embracer Group återfinns över 160 olika IP's. (IP= Intellectual Property, det är egentligen ett uttryck som används utav spelutvecklare som förklarar att här har vi ett spel, som ingen annan kan skapa för att vi tillverkade det först) Senaste förvärvet - Saber Interactive Under mitten på februari år 2020 förvärvade Embracer Group företaget Saber Interactive. Saber Interactive är en ledande spelutvecklare och utgivare med mer än 600 anställda fördelade på sex kontor. Under 2019 realiserade Saber Interactive cirka 105 miljoner USD i intäkter och 62 miljoner USD i EBIT. Lars Wingefors kommentar. Saber har varit på vår radar länge tack vare deras långa historik med kontinuerligt högkvalitativt arbete. Deras ambitiösa steg mot självfinansierade projekt under senare år har varit särskilt imponerande, i synnerhet World War Z, som sålt mer än tre miljoner titlar. Medan Saber

Storytel Analys

Analys utav Storytel Etablerade i åtta länder Tillväxt i globala ljudboksmarknaden Under det kommande decenniet förväntar sig Storytel att den globala ljudboksmarknaden kommer att växa med cirka 15% årligen - från 40 miljarder kronor till 200 miljarder kronor - och att Storytel kommer att ha en tvåsiffrig global marknadsandel. 2020 Q2 uppgick antalet betalande abonnenter till 1,250,000. Det långsiktiga målet fram till 2023, som presenterades på Storytels Kapitalmarknadsdag i Stockholm den 14 januari, är att bibehålla en genomsnittlig årlig tillväxt (CAGR) för abonnentstocken på 40%, och visa fyra miljoner betalande abonnenter och når en intäktsnivå för streamingen på omkring 5 miljarder kronor under 2023. Ekonomisk tillväxt I detta urklippet ser vi att Storytel ökar omsättningen & share holder equity. Vi ser även att företaget inte är lönsamma. På en femårs period har företaget ökat omsättningen med 67% i snitt. Share Holder Equity har ökat med 83% i snitt de senaste 5 åren.

Kambi Analys

$Kambi Kambi Analys Kambi (210 KR) Kambi är en ledande och oberoende underleverantör av ovanstående. Kambi växte ursprungligen fram ur Kindred och börsnoterades år 2103.  Vad erbjuder Kambi? Kambi erbjuder primärt sin tjänst åt live betting, men på senare år har dem även börjat erbjuda sin tjänst till fysiska spelbutiker. Skalbarhet Hur tjänar dem pengar? Kambi tjänar sina pengar såvitt jag förstår via en ersättningsmodell enligt följande. 10% av insättning, minus vinst, minus skatt. Intjäningsförmåga Kambi har sedan år 2014 gått med vinst. Vinstmarginalen har legat kring 10% under 7 år. Kambi återinvesterare mycket av det intjänade kapitalet vilket påverkar resultatbilden, under tidigare år har Kambis vinstmarginal varit högre än i dagsläget. På sikt kan Kambi förhoppningsvis förbättra marginalerna ytterligare.  Konkurrenter Kambis affärsidé är inte på något vis unik det finns flera aktörer några av dessa har jag klippt in nedan. Huvudkonkurrenten är SBTech, det är dem som dominerar m