Fortsätt till huvudinnehåll

Bostadsköpet är din bästa investering

  Bostad som investering I flertal böcker har jag läst att din bostad är din bästa investering någonsin och att de flesta, till och med de riktigt oerfarna investerarna lyckas även med denna investeringen om de har lite is i magen och bor i bostaden i några år. Jag håller med dem om detta, din bostad är ditt bästa köp någonsin. Prisutvecklingen i Sverige Prisutvecklingen på bostadsmarknaden kan få stora effekter på hela samhällsekonomin. Det visar inte minst finanskrisen, som bröt ut 2008 (läs här) . I många länder hade bostadspriserna då stigit kraftigt under ett antal år. De stigande priserna förde med sig en ökad skuldsättning bland hushållen. Även i Sverige ökade skuldsättningen under denna period. I princip går det att utläsa två parallella trender mot ökad skuldsättning och stigande bostadspriser ända sedan slutet av 1990-talet. Det har dock funnits perioder då prisuppgångarna varit mer måttliga, exempelvis mellan 2007 och 2014. Även sedan slutet på 2017 syns sådana tendenser. Bo

Embracer Group Skapar Kundnytta och mervärde

 Embracer Group skapar kundnytta och mervärde!


I Embracers 2020 Q1 rapport framgår det att Embracer som spelutvecklare låter speltitlar utvecklas tills dem är färdiga. Även om det innebär att det drar ut på tid.

Det syns även på betygen som Embracer spelen har fått och den allmänna uppfattningen om spelen.Motsatsen till detta måste nog vara EA, de har ett uselt omdöme på Trustpilot. År 2012 och 2013 var dem framröstade som det "Worst company in America".

Image

EA har vid flera tillfällen blivit kritiserade för att dem inte värnar om spelarna.

FIFA 20 Career Mode är nästintill identisk med Fifa 13 Career Mode, EA har en affärsmodell där dem mer eller mindre bara uppdaterar trupperna, tröjorna och en mini detalj och detta till vrakpriset av 650 kr.

Ett annat fiasko som EA har lyckats med är Mass Effect Andromeda. På siten http://metacritic.com har spelet fått 5.0 i betyg av 10. Spelet utvecklades i 60 månader, men majoriteten av spelet slängdes ihop på 18 månader.

BioWares huvudkontor i Edmonton utvecklade spel 1-3 istället för att låta samma utvecklare producera spelnummer 4 fick ett nytt team i Montreal utveckla det nya spelet. BioWare startade till en början med mixtra med olika idéer spelmotorer med mera. 

Image     Image

Helt plötsligt började deadline närma sig och spelet släpptes med buggar, dålig storyline, usel animation med mera. Nästan allt som tidigare var det som utmärkte Mass Effect serien var nästan borta.


Morale of the story? Ge utvecklingsteamet ett halvår eller ett år extra. Släpp fantastiska spel som spelarna älskar. Det är detta som Embrarcer gör, som jag tror kan skapa ett mervärde.


Titta på dessa memes så förstår ni nog vad jag syftar på. Det är små detaljer som dessa som förstör mer eller mindre hela spelet tyvärr.








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Embracer Group Analys

Embracer Group  $ EMBRAC B Föredetta THQ Nordic och numera kallat Embracer Group är belägna i Karlstad. Under namnet Embracer Group återfinns över 160 olika IP's. (IP= Intellectual Property, det är egentligen ett uttryck som används utav spelutvecklare som förklarar att här har vi ett spel, som ingen annan kan skapa för att vi tillverkade det först) Senaste förvärvet - Saber Interactive Under mitten på februari år 2020 förvärvade Embracer Group företaget Saber Interactive. Saber Interactive är en ledande spelutvecklare och utgivare med mer än 600 anställda fördelade på sex kontor. Under 2019 realiserade Saber Interactive cirka 105 miljoner USD i intäkter och 62 miljoner USD i EBIT. Lars Wingefors kommentar. Saber har varit på vår radar länge tack vare deras långa historik med kontinuerligt högkvalitativt arbete. Deras ambitiösa steg mot självfinansierade projekt under senare år har varit särskilt imponerande, i synnerhet World War Z, som sålt mer än tre miljoner titlar. Medan Saber

Storytel Analys

Analys utav Storytel Etablerade i åtta länder Tillväxt i globala ljudboksmarknaden Under det kommande decenniet förväntar sig Storytel att den globala ljudboksmarknaden kommer att växa med cirka 15% årligen - från 40 miljarder kronor till 200 miljarder kronor - och att Storytel kommer att ha en tvåsiffrig global marknadsandel. 2020 Q2 uppgick antalet betalande abonnenter till 1,250,000. Det långsiktiga målet fram till 2023, som presenterades på Storytels Kapitalmarknadsdag i Stockholm den 14 januari, är att bibehålla en genomsnittlig årlig tillväxt (CAGR) för abonnentstocken på 40%, och visa fyra miljoner betalande abonnenter och når en intäktsnivå för streamingen på omkring 5 miljarder kronor under 2023. Ekonomisk tillväxt I detta urklippet ser vi att Storytel ökar omsättningen & share holder equity. Vi ser även att företaget inte är lönsamma. På en femårs period har företaget ökat omsättningen med 67% i snitt. Share Holder Equity har ökat med 83% i snitt de senaste 5 åren.

Kambi Analys

$Kambi Kambi Analys Kambi (210 KR) Kambi är en ledande och oberoende underleverantör av ovanstående. Kambi växte ursprungligen fram ur Kindred och börsnoterades år 2103.  Vad erbjuder Kambi? Kambi erbjuder primärt sin tjänst åt live betting, men på senare år har dem även börjat erbjuda sin tjänst till fysiska spelbutiker. Skalbarhet Hur tjänar dem pengar? Kambi tjänar sina pengar såvitt jag förstår via en ersättningsmodell enligt följande. 10% av insättning, minus vinst, minus skatt. Intjäningsförmåga Kambi har sedan år 2014 gått med vinst. Vinstmarginalen har legat kring 10% under 7 år. Kambi återinvesterare mycket av det intjänade kapitalet vilket påverkar resultatbilden, under tidigare år har Kambis vinstmarginal varit högre än i dagsläget. På sikt kan Kambi förhoppningsvis förbättra marginalerna ytterligare.  Konkurrenter Kambis affärsidé är inte på något vis unik det finns flera aktörer några av dessa har jag klippt in nedan. Huvudkonkurrenten är SBTech, det är dem som dominerar m